Sökmotoroptimering – lika hett som faxmaskiner?

sökmotoroptimering 2013

Google vs sökmotoroptimering:1-0

Det fanns en tid för inte så länge sedan då sökmotoroptimering var mycket hett – och mycket lätt. Med några enkla knep gick det att ranka högt, tom högst, hos Google och andra sökmotorer för nästan vilka ord eller fraser som helst. Det blev en sagolik boom för så kallade MFA siter, dvs ”made for adsense”, syndikerat innehåll och hemmasnickrade bloggar som exploderade trafikmässigt och drog in massvis med pengar till sina ägare.

Well, no more.

I den här artiklen:


Sökmotoroptimeringens krasch, boom, bang 2011-2013

För 2.5 år sedan hade Google fått nog av allt skräp som fyllde deras sökresultat. Första resultatsidan för mer lättexploateade sökord och branscher hade mer eller mindre tagits över av mindre seriösa hemsideproducenter, där fokus var just på att snabbt vinna olika sökord och sen skapa sidor som lurade sina besökare till annonsklick. I många fall var innehållet på denna typ av hemsidor kopierat från andra mindre hemsidor eller så var det i vart fall inte av någon imponerande kvalitet.

2011 introducerade därför Google en ny algoritm; den beryktade Google Panda. Dålig kvalitet, för första (troligen) gången mätt genom besökarbeteende, straffades. Algoritmen rullades ut i flera steg, först i USA, sen i hela världen för engelska siter och slutligen globalt för alla språk.

Det blev en rejäl skräll. Många hemsidor sjönk som stenar. Tyvärr sjönk så klart inte bara de som var Googles måltavla, utan mängder med hemsidor som kanske bara var allmänt oengagerande, men inte fyllda med spam drabbades också. Rätt eller fel? Det beror på vem man frågar.

Strax efter Google Panda rullades ytterligare en ny algoritm ut – Google Penguin. Denna gång var det primärt manipulativt länkande till en hemsida som var Googles mål.

En viktig del av den sökmotoroptimering man sysslade med före 2011 var att skapa massvis med länkar in till en hemsida. Nästan vilken sorts länkar som helst funkade, bara det var många. Länknätverk, artikelnätverk, bloggnätverk och spamkommentarer med länkar fungerade utmärkt. Men eftersom denna typ av länkar inte alls är någon kvalitetsstämpel för en hemsida utan bara tecken på att man jobbar med att synas på sökmotorerna, så vill Google ha bort dem från sina sökresultat med.

Om Panda var en katastrof för många hemsideägare, kom Penguin som rena dödsstöten. Massvis med hemsidor förlorade 90% av sin trafik över natt.

Google fortsatte sitt korståg även efter dessa algoritmer och straffar nu bland annat siter som har för mycket reklam högst upp på sina sidor, eller vars hemsideadresser är väldigt sökordsoptimerade.

Jaha, så vad gör man nu då?

För att ranka hos Google långsiktigt krävs nu innehåll av väldigt hög kvalitet, absolut inte kopierat någon annanstans ifrån och som verkligen engagerar besökaren, naturliga länkar eller sociala delningar, återhållsam användning av reklam, och inte för mycket sökordsoptimering. Puh! Eller kanske snark…


Sökmotoroptimeringen är död, länge leve sökmotoroptimeringen!

De glada, galna dagarna för sökoptimeringsbranschen är över. Branschen håller på att mogna och många mindre seriösa företag slås ut. Snabba resultat med hjälp av någon som sitter och massproducerar länkar eller kopierar innehåll för en billig timpenning är definitivt historia för att nå resultat. Jag tycker faktiskt att det är riktigt skönt.

Äntligen börjar det krävas kvalitet, hårt arbete, kunskap och just det ja, kvalitet för att nå sina kunder. Hmm, låter som vilken bransch som helst. En affärslokal på Norrmalmstorg är inte gratis. Toppositionen för ett lukrativt sökord hos Google är inte heller gratis längre och det tycker jag är helt rätt.

Nu är hyran för en affärslokal oftast väldigt mycket mer förutsägbar än kostnaden för toppositionen, vilket så klart är lite irriterande, men det går ju att köpa sig en reklamplats också hos Google också, precis som vanligt. Toppplaceringarna i sökresultaten är fortfarande gratis så till vida att du inte kan köpa dem, men de är dyrare än någonsin i termer av vad som krävs för att hamna där. Helt rätt.

Går det att garantera en topplacering då, med kvalitet, hårt arbete, kunskap? Absolut. För mindre eftertraktade sökord. Men en garanti för mer allmänna och konkurrensutsatta sökord – åtminstone en garanti som sträcker sig över en längre tidsperiod – anser jag gränsa till oseriös. (Om något företag erbjuder dig det så ställ många kontrollfrågor innan du anlitar dem!)


Sökmotoroptimering à la 2013

Trots det hårdnade klimatet för sökordsoptimering, finns det fortfarande massvis med arbete att göra. Många hemsidor – både större och mindre – följer inte alls Googles riktlinjer för webbansvariga. De kanske dessutom har en daterad design, struktur som är svår att följa, illa genomtänkta titlar, saknar en design anpassad för mobiltelefoner och iPads, tråkigt eller svårt skrivet material, kopierat material, felaktiga eller inga Alt tags till sina bilder, fula eller inga bilder, och en hemsidestruktur och design som aldrig optimerats för att konvertera besökare till kunder.

En modern, snabb och ändamålsenlig hemsida blir allt viktigare, både för att ranka väl hos sökmotorerna och för att attrahera nya och gamla kunder när de väl har nått hemsidan.

Så även om sökmotoroptimering varken är särskilt hett eller lätt längre, så är det icke desto mindre viktigt för att inte säga centralt för alla som vill ha kunder till sin verksamhet via Internet.

Och du… jag hjälper dig gärna. :-)