9 piffiga verktyg för att hålla koll på din hemsida (gratis)

Gratis verktyg för hemsidans hälsaOm du behöver hålla koll på din hemsidas hälsostatus (ja, det behöver du), finns en rad smidiga verktyg att använda. Många riktigt avancerade verktyg måste man betala för så klart, men man kommer långt, ofta tillräckligt långt, genom att använda de gratisverktyg för hemsidor, som finns att tillgå.

Med nedanstående verktyg, för du en överblick över om det finns några strukturella problem med hemsidan, om den laddar som den ska, hur den ter sig i olika webbläsare, om sidan är begriplig och väl optimerad för sökmotorerna, hur kvaliteten är på sajtens Internet-marknadsföring och mycket mer.

De olika verktygen ger med eller mindre detaljerade – men alltid vettiga – tips och råd på hur dun kan förbättra hemsidans hälsostatus. Have fun!

Broken Link Check

Om du har en sajt som är någorlunda stor, eller en sajt som du ändrar i då och då, är Broken Link Check ett superverktyg för att se till att din sajt inte har brutna länkar. Den fria versionen tillåter genomsökning av 3000 sidor och en obegränsad mängd länkar på dessa sidor, så om din sajt har färre än 3000 sidor kan du söka igenom hela sajten med en knapptryckning. Otroligt smidigt!

Här hittar du Broken Link Check

Pingdom Tools

Med Pingdom tools kan man kolla sin sajts laddningshastighet från olika delar av världen och även få information om hur snabbt den laddar jämfört med alla andra sajter. Du hittar även information om vad det är som laddar snabbt respektive långsamt.

Här hittar du Pingdom Tools

BrowserShots

Är du nöjd med din hemsidas utseende? Toppen! Hur många olika webbläsare (alltså browsers) har du kollat? BrowserShots ger dig inte mindre än 143 bilder av din hemsida, så som den visas i lika många olika webbläsare. Det kan bli en chockartad upplevelse! Gratis och en grymt nyttig service att testa.

BrowserShots.org hittar du här

Google Analytics

Att tipsa om Google Analytics är kanske att slå in öppna dörrar. Men Det ÄR ett bra verktyg för att hålla koll på sin hemsidas trafik. I dessa tider av omvälvande förändringar i Googles sökalgoritmer, är det superviktigt att förstå vad som händer när trafiken till ens hemsida ökar eller minskar drastiskt. Få verktyg ger så detaljerad information om detta som Google Analytics.

Google Analytics hittar du här

Googles verktyg för webbansvariga

I kombination med Google Analytics, ger Googles verktyg för webbansvariga en ganska komplett bild av hur i vart fall Google ser på kvaliteten på er hemsida. Vilka andra sajter som länkar in, hur ofta och för vilka sökord er sajt visats av Google, problem de ser med er sajt brutna länkar mm är tillgängligt på ett enkelt sätt. En nyhet är att Google även ger information om ifall ens hemsida för utsatt för några manuella åtgärder mot skräpinnehåll från Google.

Gå till Googles Verktyg för webbansvariga här

Bings verktyg för webbansvariga

Google i all ära, men jag skulle även vilja slå ett slag för Bings motsvarighet. När jag flyttade en av mina sajter från ett webbhotell till ett annat och sedan dessutom från statisk html till WordPress, gav Bing ovärderlig information om brustna länkar, kod fel, sidor som levererade olika fel meddelanden (som 404, 301 etc) och mycket annat. Googles verktyg för webbansvariga var inte alls lika snabb eller detaljerad.

Du hittar Bings verktyg för webbansvariga här

HubSpot’s Marketing Grader

Här är ett kul verktyg, jag nyligen hittat. På en skala 1-100 får du ett betyg på hur bra Internet-marknadsföringen verkar fungera för er sajt. Skriv in hemsidans adress och ange en epost-adress (frivilligt, men när jag testade utan, tog det längre tid att få en rapport!) och ca 10 sekunder senare kommer domen. Tack och lov levereras inte bara en siffra, utan även förklaringar och tips på förbättringar inom områdena blogg, social media, sökmotoroptimering (SEO), lead generation och mobilvänlighet. Man kan även ladda ner en rad gratis material med ytterliga tips inom de olika områdena.

Testa Marketing Grader här

MobileTest

Hur mobilanpassad är din webbsajt? Andelen besökare som når de flesta sajter via mobilen ökar lavinartat. Ändå finns det gott om sajter som ännu inte skaffat en anpassningbar design (som anpassar sig till hur stor skärmen är) eller i vart fall en mobil version av hemsidan. Personligen är jag en big fan av anpassningsbar design istället för en separat mobil underdomän eller liknande – jag har testat båda. Hursomhelst – du kan ju börja med att komma hur er sajt ser ut på olika mobiler.

MobileTest.me hittar du här

The World Wide Web Consortium

Slutligen – det är svårt att skriva om gratis verktyg för hemsidor utan att nämna WC3 – The World Wide Web Consortium, och deras verktyg för att validera hemsidors kod (html, css et cetera). De har jätte-bra och noggranna, verktyg, men inte helt lättbegripliga om man inte är van, enligt min mening.

Testa WC3s verktyg här och se vad du själv tycker.

Det var mina favoriter. Om du har tips på andra bra verktyg, eller synpunkter på de jag listat i artikeln, så kommentera gärna nedan.