Googles riktlinjer för länksystem uppdaterade i juli 2013

Googles riktlinjer för länksystem uppdaterade

Rostiga länkar? Läge att förnya!

För en dryg vecka sedan uppdaterade Google sina riktlinjer för länksystem. Länknätverk är sedan länge ajabaja enligt Google eftersom de används för att manipulera de organiska sökresultaten – alla sätt att själv skapa länkar till sin webbplats istället för att göra innehållet så attraktivt att andra vill länka är i princip förbjudet.

Så vad är då nytt just nu?

Den stora skillnaden är förtydliganden angående några av de metoder som har använts – och ibland fortfarande används inom sökmotoroptimering (SEO). Om du själv eller den SEO-firma du anlitar använder sig av någon av nedanstående metoder så är det läge att se över strategierna:

  • Artikelmarknadsföring. Detta var omåttligt populärt och hyfsat effektivt för några år sedan. Man skrev en artikel som innehåll sökordsoptimerade länkar tillbaka till sin egen site och distribuerade dessa artiklar på diverse artikelsiter. Problemet är att många av dessa artikelsiter tar emot precis vad för artiklar som helst av vilken kvalitet som helst och det mesta som distribuerades var ren skräp. Skräpet spreds dessutom till mängder av artikelsiter i identisk eller dåligt omskriven form. Hemsidan som artiklarna länkade till fick massvis med inkommande länkar som inte alls hade att göra med bra
    innehåll.I de nya riktilinjerna skriver Google rakt ut att storskalig artikelmarknadsföring eller betalda blogginlägg med sökordsoptimerade länkar till sin site är emot deras riktlinjer.
  • Optimerade länkar i pressreleaser ska ha et sk nofollow-attribut. Denna riktlinje är ny, men egentligen inte särskilt förvånande. Pressmeddelanden kontrollerar man själv och om de distribueras över Internet är syftet ofta just att bygga inkommande länkar. Det har länge varit en vedertagen metod inom sökmotoroptimering. Inte nu längre, alltså, enligt Google.
  • Textreklam i artiklar, där textens syfte är just reklam för något och då innehåller betalda länkar till en hemsida. Dessa länkar måste också innehålla nofollow-tag. Knappast särskilt nytt det heller.

Förutom dessa uppdateringar innehåller Googles riktlinjer för länknätverk flera andra exempel på länkar som strider mot deras riktlinjer, så som nyckelordstunga länkar i sidfoten, i kommentarer till artiklar, omfattande länkbyten mellan hemsidor mm. Du kan läsa de uppdaterade riktlinjerna här i mer detalj.

Det är uppenbart att Google jobbar hårt för att rensa bort alla försök att manipulera resultaten som kommer från deras algoritmer. Jag är lite kluvet inställd till det.

Å ena sidan tycker jag att det är jättebra. På senare år har Google lyckats rensa bort enorma mängder skräp från sina sökresultat, genom att förfina sina algoritmer och jaga rätt på hemsidor som i väldigt hög grad arbetar gamla tiders sökmotoroptimering.

Å andra sidan blir det allt svårare att ens kvalitativt arbeta med att skapa en position i Googles sökresultat. Många inom SEO-branschen anser att allt detta bara är för att Google vill att företagen ska köpa reklamplatser via Adwords istället för att arbeta med sökmotoroptimering och något ligger det väl i det med.

Nu finns det fortfarande mängder med saker man kan göra för en hemsida för att den ska ranka väl hos sökmotorerna, men att lämna topprankningsgarantier, som många SEO-företag tidigare gjort (och fortfarande gör) blir allt mindre seriöst. Och de väldigt enkla metoder för länkbygge som tidigare använts riskerar nu att snarare skada än hjälpa en hemsida. Var väldigt noga med att förhöra dig om metoder inom du anlitar någon för en länkkampanj!

Nya utmaningar! Men kul. :-) (Och självklart hjälper jag gärna dig!)